Drumul spre noua realitate este pavat cu anxietate. Cum o tratăm?

Ne-a plăcut întotdeauna să vorbim despre metodele complemetare prin care putem să combatem stresul și anxietatea. Acum, însă, revenim asupra subiectului din perspectiva crizei prin care trecem în acest moment împreună, fiecare în propria casă, împreună ca țară, împreună pe plan global. Pandemia ne afectează pe toți în același timp, doar că bătălia se duce pe mai multe fronturi decât ne dăm seama la prima vedere. Iar o bătălie foarte importantă are loc în mintea noastră. De acolo pornesc insomniile, privirile înțepenite pe pereți, gândurile negative, lipsa de optimism sau de productivitate.

 

Ce se întâmplă cu noi când ne confruntăm cu anxietatea?

 

Anxietatea are legătură cu viitorul. În mod normal, devenim anxioși când ne proiectăm în situații pe care nu le putem controla și care ne afectează direct. Inima începe să bată rapid când mintea noastră își imaginează că se află în situații care ne amenință direct. Dacă până acum anxietatea apărea adeseori în legătură cu un aspect al vieții noastre, acum brusc apare în legătură cu cel puțin două, care din punctul nostru de vedere sunt cele mai importante: siguranța sănătății și siguranța locului de muncă. Cele două variabile sigure din viața fiecăruia au devenit, brusc, parcă într-o clipire, incerte. În ultimele săptămâni am stat de vorbă cu mai mulți specialişti în sănătate care recomandă exerciții pentru calmarea anxietății:

 

  1. Reality Check

Privește acum în jurul tău și observă ce ai astăzi. Ai sănătate, ai încă un venit minimum care să-ți asigure plata ratelor și strictul necesar?

 

  1. Timp pentru frică

 Oferă-i fricii tale 30 de minute în fiecare zi, gândește-te la toate scenariile negative și, în același timp, schimbă ușor perspectiva. În acest exercițiu tu ești în control și te poți apropia cât de mult vrei de aceste scenarii care te blochează.

 

  1. Evită știrile vizuale

Știrile de la TV ne afectează mult mai tare emoțional, ca știrile scrise. Alege să citești știrile în prima parte a zilei, apoi deconectează-te cât mai mult.

 

  1. Adoptă obiceiuri noi

Disciplina este cea care de multe ori ne pune pe picioare. Atât profesional, cât și fizic. În această perioadă este indicat să te întorci la tine, la nevoile pe care le are corpul tău dar și mintea ta. Poți începe să faci exerciții fizice, meditație, să scrii, să citești sau să testezi rețete noi. Important este să începi să adopți obiceiuri bune care vor rămâne cu tine și după ce trece perioada de izolare.

 

  1. Alege mâncarea sănătoasă

Din cauza anxietății zilnice poate să apară nevoia de a mânca compulsiv. Asta înseamnă că vom simți mai mult ca niciodată nevoia să mâncăm multe dulciuri/ prăjituri și porții mai mari de mâncare decât în mod normal. Putem combate asta conștientizând că această stare permanentă de foame nu este reală, este o senzație indusă de mintea noastră care se calmează mâncând. Sfatul nostru este să înlocuiești dulciurile cu fructele și să încerci, pe cât posibil, să mănânci porții mici.

 

  1. Odihna

Starea de anxietate este strâns corelată și cu insomniile. Dacă nu reușești să adormi noaptea, încearcă câteva metode de relaxare alternative, cum ar fi băile lungi cu arome, bețișoarele parfumate, meditația sau muzica relaxantă. De cele mai multe ori gândurile și scenariile negative sunt cele care nu te lasă să adormi, așa că, pentru finalul zilei încearcă să găsești o activitate care te relaxează.

 

  1. Joacă

Psihologii spun că în această perioadă avem nevoie mai mult ca niciodată să introducem în programul zilnic activități care ne bine dispun. Râsul ne ajută să scăpăm de starea de anxietate și, pentru un moment, să trăim în prezentul concret nu în viitorul incert. Încearcă să te joci mai mult cu copiii, să te uiți la filme de comedie, să petreci timp cu familia.

 

  1. Conectarea

Izolarea ne-a mai luat ceva cu care eram obișnuiți, conectarea cu prietenii, colegii, întâlnirile la cafea și ieșirile la restaurant. Aceste mici activități erau cele care ne ofereau energia necesară să trecem peste perioadele dificile. Izolarea fizică nu presupune și izolarea de cei apropiați, încearcă să găsești canalele potrivite pentru a păstra în continuare legătura cu ei.  

 

Ce se întâmplă acum în jurul nostru este, pe de altă parte, intrarea într-o nouă etapă, numită de specialiști noua normalitate. Noua normalitate nu trebuie să fie neapărat negativă, pentru că așa cum ne-a demonstrat istoria fiecare mare criză sau pandemie a venit cu o lecție valoroasă pentru omenire și a ajutat la progres. Însă, până descoperim acele câteva lucruri pozitive aduse de noua normalitate, cel mai probabil vom trece fiecare dintre noi printr-o perioadă extrem de stresantă. O să simțim că pierdem controlul asupra vieții noastre, că proiectele pe care le-am planificat pentru anul acesta nu mai au sens, că vacanțele planificate poate nu vor mai avea loc. Dar, în schimb, vom învăța să ne prețuim mai mult sănătatea, mai mult timpul petrecut cu cei dragi, ne vom cunoaște corpul mai bine și vom afla cum să ne gestionăm stările de anxietate singuri. Drumul spre noua normalitate este pavat cu anxietate, dar dacă reușim să-l trecem cu bine, vom ieși din asta mai buni, mai siguri pe noi, mai pregătiți să trecem peste provocări care, acum câteva luni, păreau chiar și cu gândul imposibil de depășit.

Este ceea ce ne-a spus şi Gáspár György, psiholog clinician și psihoterapeut relațional şi, poate, cel mai preocupat de bine expert în sănătate relaţională, „Anxietatea este reacția normală la o situație de viață mai puțin normală. Criza psihologică și vulnerabilitatea colectivă - extinse la întreaga omenire - ne arată, fără urme de tăgadă, că cel mai bun antidot împotriva fricii, a neliniștilor și îngrijorărilor (elementele de bază ale anxietății) este comunicarea interpersonală definită de respect și empatie. Mai mult ca oricând, pentru a ne proteja sănătatea psihică, stabilitatea familială și viitorul, este important să ne amintim că de calitatea relațiilor noastre depinde, la modul cel mai serios, calitatea și durata vieții noastre”.